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Volunteer Management Handbook: Rights and Responsibilities / Guide de gestion des bénévoles: Droits et responsabilités

By Volunteer Canada at 1:21 pm Thursday, Feb, 16 2017 • 0 Comments

Engaging volunteers is a reciprocal relationship, and staff and volunteers work together as a team, understanding each other’s unique roles and assisting each other to accomplish mutual objectives. When it comes to assisting newcomers to Canada, it is especially important that staff and volunteers agree on their expectations of the relationship. Additionally, staff should ensure that volunteers understand that their relationship with the newcomers is a voluntary and friendly partnership built on honesty and trust, that both parties will benefit from the friendships and exchange of cultural information and that both the newcomers and the volunteers must respect the beliefs and practices of the other.

Examples of volunteer rights include:

  • being assigned meaningful tasks and duties;
  • being treated fairly and with respect;
  • being provided with appropriate training, orientation and supervision; and
  • being treated as full members of the organization.

Examples of volunteer responsibilities include:

  • respecting confidentiality and privacy of client information;
  • serving as an ambassador and advocate for the organization;
  • acting with professionalism, respect and integrity;
  • following the organization’s policies;
  • and participating in training, orientation and meetings.

Explaining these expectations to a volunteer at the beginning of their engagement helps to ensure that the relationship is beneficial and enriching for the organization, the volunteer, and the newcomer.

For more information, including a detailed list of rights and responsibilities, consult the Volunteer Management Handbook: A Resource for Service-Providing Organizations Assisting Newcomers to Canada.

La mobilisation des bénévoles s’inscrit dans une relation réciproque puisque le personnel et les bénévoles travaillent en équipe, sont conscients du rôle unique joué par chacun et s’entraident pour atteindre des objectifs communs. Quand il s’agit de venir en aide à de nouveaux arrivants au Canada, il est particulièrement important que le personnel et les bénévoles s’entendent sur leurs attentes par rapport à ces relations. De plus, le personnel devrait s’assurer que les bénévoles comprennent bien que leur relation avec les nouveaux arrivants constitue un partenariat voulu et amical fondé sur l’honnêteté et la confiance, que les deux partis tirent profit des liens d’amitié et du partage d’information culturelle et que les nouveaux arrivants et les bénévoles doivent respecter leurs croyances et pratiques respectives.

Voici quelques exemples de droits conférés aux bénévoles :

  • se voir assigner des tâches et fonctions significatives;
  • être traités de façon équitable et respectueuse;
  • se faire offrir la formation, l’orientation et la supervision qui conviennent;
  • être traités comme des membres à part entière de l’organisme.

Voici quelques exemples de responsabilités qui incombent aux bénévoles :

  • respecter la vie privée des clients et la confidentialité de leurs renseignements personnels;
  • agir à titre d’ambassadeurs et de promoteurs de l’organisme;
  • faire preuve de professionnalisme, d’intégrité et de respect;
  • se conformer aux politiques de l’organisme;
  • participer aux réunions et aux séances de formation et d’orientation.

Le fait d’expliquer ces attentes à un bénévole dès le début de sa participation aide à garantir que la relation sera bénéfique et enrichissante à la fois pour les organismes, les bénévoles et les nouveaux arrivants.

Pour en savoir plus à ce sujet et pour consulter des listes détaillées de droits et de responsabilités, consultez le Guide de gestion des bénévoles : une ressource pour les fournisseurs de services qui viennent en aide aux nouveaux arrivants au Canada.


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